Respektera varandras idrotter

Från Adam Johansson, tävlingsryttare:
Klockan är 00:33 på natten och för lite drygt tre timmar sedan satt jag framför TV:n och ser Rolf-Göran Bengtsson vinna Jerring-priset. Någonting som vi inom ridsporten kämpat för väldigt länge, att äntligen få bli erkända och uppmärksammad utav det svenska folket.

Känslan inom mig är överlycklig och bubblande. ”Äntligen!” är den känslan som far runt i mitt huvud. Efter att sedan läst runt på diverse sociala medier och sett alla dessa rent kränkande, nedvärderande och omogna kommentarer tynar dock känslan sakta bort och övergår i en besvikelse.

De flesta utav dem är skrivna av många enögda supportar till främst fotboll och hockey. Nästan alla kommentarer handlar om att antingen är ”ridning ingen sport”, ”hästen borde fått priset”, ” Ridning är en rikemanssport som borde nerklassas till hobby!”, ” Det är väl inte en stor prestation nog att bara vinna ett EM-guld?” samt ”Hur fan kan en häst få Jerringpriset?”

Varför kan folk helt enkelt inte bara börja respektera varandras sporter? Jag kan med säkerhet säga att om Markus Hellner vunnit Jerring-priset, hade det inte varit nedlåtande och kränkande kommentarer i samma utsträckning som nu. Frågan är om det ens hade funnits någon som gått emot det.

Vi måste i största allmänhet bli bättre på att respektera varandra och de sporter man valt att utöva. Det spelar ingen roll om det så är fotboll, ridning, friidrott, golf eller liknande. Det finns inte möjlighet till att börja klaga på att en ”ny” sport helt plötsligt avancerat och tagit sig upp till toppen. Jag kan delvis förstå att det smärtar att inte få se sin idol vinna antingen Bragdguld, Jerring-priset, årets manliga/kvinnliga idrottare etc. Jag har själv känt samma sak de två tidigare tillfällen då Rolf-Göran varit nominerad och fått gå tomhänt hem. Men inte har jag då gått in på diverse sociala medier och börjat klanka ner på den idrottsutövare som vann och dess sport.

Kan folk inte bara för en enda gångs skull låta oss ridsportare få glädjas över att vår idol fått gå och vinna ett utav Sveriges finaste sportpriser. Det är något som stärker oss ryttare som varje vecka lägger ner mängder av timmar i stallet och på att träna samt tävla våra hästar. De är trots allt Sveriges näst största ungdomssport vi utövar och 44,6 % av alla röster måste betyda något. Vi ryttare är patriotiska för vår egen sport, men inte trycker vi ner alla fotbollsspelare eller golfare för det.

Rolf-Göran Bengtsson vann måhända "bara" ett EM-guld men faktum är att han dessutom leder både världsrankingen och World Cup just nu. Därför tycker jag inte att det är speciellt långsökt att det var han som vann. Dessutom tävlar man inom ridsporten endast om en individuell medalj i varje mästerskap, inte som simning och skidåkning där en deltagare har flera chanser till medalj i olika sträckor och stilar över ett mästerskap. Samtidigt tävlar både män och kvinnor eller flickor och pojkar mot varandra, oavsett åldersgrupp. Något som är väldigt unikt för ridsporten.

Ridsporten är något som ligger mig varmt om hjärtat och det är den sporten jag mer eller mindre vigt mitt liv åt. Har hållt på med hästar i snart 12 år och det är precis sådana här priser och uppmärksammanden som gör att man blir motiverad till att fortsätta med sporten och träna varje dag. Det är dock med sorg som jag måste medge att det är samtidigt detta som gör att man blir mindre motiverad. Allting på grund utav den enkla anledningen att folk klagar, lägger nedlåtande kommentarer och har en respektlös inställning till ridsporten.

Börja respektera att folk gillar olika och väljer att utöva diverse olika sporter, annars har hela syftet och meningen med en gemensam idrottsgala försvunnit! För visst ska vi väl ändå stärka varandra genom att respektera och stötta, både i framgång som motgång?


Kommentarer
Postat av: sara

SÅ JÄVLA SANT!

2012-01-17 @ 21:02:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0